Sunday, July 3, 2011

pengalaman bersama ank yatim

ANAK YATIM CHE BEMA






assalamualaikom

pada 1&2 julai Amy telah perg gotong-royong di keda che bema sungai layar kedah....pgi 2 aku bertolak jam 7.00 pg.pada pgi itu aku membongceng motoku,tp ada dugaan la jugak,sbb aku x tau umah anak yatim tu dok kat mana,yang aku tau kt jalan kolam air jalan sungai jagung....sampai ja jalan sungai jagung aku terus ja cari umah tu,tp aku ada jumpa geng baju biru naik honda keluar dari sebuah homestay aku nk tanya tp malu..ahhhh biar la aku cari sendiri,bisik hatiku,,aku teruskan lagi pejalanan ku untuk mencari rumah anak yatim itu.sampai satu simpang aku terjumpa pakcik yng jaga kafeteria kolej komuniti sp.da dia beritahu aku.(mie kt depan tu ada stu lorong lepas rumah burung hang kona kiri pastu nampak la.)aku pon terusla pejalanan ku seperti di tunjukkan oleh pakcik tu,selepas masuk jalan tu aku jumpa simpang tiga aku nk kekanan atau kiri???tiba2 aku terpandang satu papan tanda dia tulis rumah ank yatim kg che bema..dan aku ikut seperi yang dtunjukan oleh papa tanda itu...akhir aku sampai ke rumah anak yatim itu,geng honda td keluar..lama kemudia pensyarah aku sampai..dan anak2 yatim itu pulang dari sembahyang di masjid..
selepas itu kami diberi taklimat oleh en.shahar dan membahagikan kumpulan dan tugas...
selepas itu kami membersihkan bilik,stor,tandas dan kawasan halaman,kami berhenti jam 12.00 untuk makan da solat jumaat..amy pergi sembahyang naik bas bersama2 budak tu....selapas tu kapi pulan dan makan tengah hari jam 3.00..petang tu kami msuk sekali lagi taklimat, selepas itu kami teruskan kami terukan gotong-royong.dan kami biarkan anak2 tu belajar bermain kompang.dan kami menerukan aktiviti kami untuk membersihkan kawasan rumah anak yatim...

malam......
kami adakan aktiviti kertas mahjung
soalan dia senang ja
apabila dapat kertas semua kumpulan mestilah membahagikan 2 bahagian..stu bahagian tulis apa yang anda suka  dan sebelah lagi apa yng anda x suka anda tak suka. tu dpa akan bentang apa yng depa buat....best sangat..tp disebalik wajah riang mereka ada ksedihan.....apa yng amy ada mereka tak ada,contohnya kasih sayang ibubapa,layanan ibubapa,mreka hidup berdikari.sepatutnya mereka x perlu basuh sendiri baju.tp mereka terpasa jaga sendiri pakaian mereka...bila amy ada dengan dpa amy sedih tp wajah mereka sangat gembira menyambut kedatangan amy.kalau warden xda siapa laakn menjaga mereka,warden pon dah umur emas,x da owng nk tegok2kan mereka..seperti adk yang rapat seperti hanip,hakimi,lokman,syakir,iman...amy x da duit nk bg so amy harap segala tenaga amy dapat membantu adik2 n kasih syang yang amy bg  kat adik2  dapat mengembirakan adik2..banyak g yng nk amy kongsikan tp x tau macm na nk luahkan,..kepada sesiapa yang terlihat blog amy ni dan ingin membantu hubungi la amy....kta pergi kita bantu mereka jika anda orang agak beradakita hulurkansedikit wang untk kegunaan rumah ank yatim..jika kita tak mampu kita bantu dgan tenaga kita..jika tidak mampu juga kita doakan mereka...sekian....


                                                                                                                                                                     bersmbung

pintu masuk
aiman
hanip
lokman
syakir
hakimi
iman
 yang ni ja amy dapat ingat nama....
semoga adik2 dirahmati allah.....



Hubungi Kami

RUMAH ANAK YATIM KAMPUNG CHE BEMA
( RUMAH NUR ASSADIKIN)
Lot 1717 Kampung Che Bema
Sungai Layar
08000 Sungai Petani
Kedah Darul Aman

Telefon  :  019-4802907      Fax : 04-4214998




PETA

* Clik pada Peta untuk membesarkan saiz.







DI SINI KAMI HIDUP

Di sini kami hidup bagaikan sebuah keluarga
Tiada permusuhan tiada sengketa
Tiada caci mencaci
Tiada kata nista

Yang tua kami hormati
Yang muda kami sayangi

Disini kami hidup bagai aur dengan tebing

Bantu membantu bimbing membimbing

Berat sama dipikul, ringan sama di jinjing
Hati gajah sama dilapah
Hati kuman sama dicicah

Disini kami hidup bagaikan petani dan nelayan
Ke gunung sama mendaki
Ke laut sama mengharungi

Biduk berlalu kiambang bertaut
Sekali berpijak di bumi nyata
Sentiasa ingat langit di junjung.

Anak-anak

1 comment:

  1. Logo pusat anak2 yatim tak ada ke???? kalau ada tolong sent atau siar.. nak cari logo susah bebenorrrr

    ReplyDelete